Idealisten

Den tidigare justitieministern Thomas Bodström har, liksom sin norska motsvarighet Anne Holt, skrivit flera deckare. Jag har nu läst en av dem, “Idealisten” (2009). Hos många har jag märkt en stor skepsism mot Bodströms böcker. Bland vissa har jag anat ett “inte kan väl en politiker”. Det är inte vanligt att politiker skriver deckare, men läs Anne Holt och bedöm själv.

idealistenBodström har fått till en bra historia. När två politiker, varav en med invandrarbakgrund, mördas får samhället panik och hetsjakten är igång. Media förväntar sig snabba resultat och hyllar poliser som skjuter från höften, men är allt som det verkar?

Språket är funktionellt, men blir ibland klyschigt och saknar tillräcklig variation. När jag för femtielfte gången läser uttrycket “slog det honom/henne” är jag på väg att kasta ut boken genom fönstret.

Att politiker, poliser, advokater och journalister framställs som cyniska har flera recensenter kritiserat, men det hör snarast till genren. Det handlar ju om misslyckade och korrupta personer. I deckare som höjer sig över mängden finns dock drag hos karaktärerna som överraskar och ger en ytterligare dimension (t ex Jenny Rogneby, Anna Karolina, Sara Lövestam).

Jag uppfattar det inte som att någon person riktigt har huvudrollen i berättelsen utan att den i ganska lika delar kretsar kring polisen Susanne, advokaten Mattias och den tidigare justitieministern Gerd. Medan Gerd blir för kantig och jag inte riktigt får grepp om Susanne så känns gestaltningen av Mattias trovärdig. Det är nog också den karaktär där författaren hämtat mest från sig själv.

Sammantaget är Idealisten en angelägen berättelse med stor aktualitet där Bodström drar nytta av sina erfarenheter från såväl toppolitiken som advokatyrket. Miljöer som riksdagen, polishuset och advokatbyrån beskrivs med säker hand. Gestaltningen har sina brister, men går att ha överseende med. Bodströms deckare är inte den bästa jag läst, men också långt ifrån den sämsta.

Leave a Reply

