Bästa deckaren – del 1

Lotta Olsson räknar i DN ner de 100 bästa deckarna. Jag har inte läst lika mycket som henne, men här kommer ett par som hamnar på min topplista. Den som lever kommer få reda på fler vart efter.

Kristina Ohlsson ”Davidsstjärnor”

Författaren som har en bakgrund inom Säpo har skrivit fem böcker om Fredrika Bergman och Alex Recht. Lotta tog med “Paradisbarn” på sin lista, men jag gillar hur Kristina med hjälp av den judiska legenden om papperspojken släpper lös en intrig som knyter ihop händelser då och nu, i Stockholm och på Västbanken. Som läsare vill jag bara veta mer och leds vidare av de starka karaktärerna som Efraim, Fredrika, Alex, Peder, Eden och många fler. ”Davidsstjärnor” gör verkligen skäl för epitetet hjärtklappande bladvändare.

Stieg Trenter ”Färjkarlen”

Självklar på en sådan här lista är Stieg Trenter med fotografen Harry Friberg och intriger lagda som pussel där du ofta när mördaren pekas ut tänker att ”javisst”. Och så de utsökta Stockholmsskildringarna. Det är svårt att välja en, men jag tar ”Färjkarlen” som rymmer de klassiska ingredienserna, men ger mer plats åt mysteriet. Det börjar med ett finstämt porträtt av Kerstin som åker Djurgårdsfärjan, eller?

Leave a Reply

